Saturday, November 20, 2010

6M

  1. Mengamalkan produk
  2. Menghadiri kelas dan meeting
  3. Menjual produk
  4. Menaja/Membina kumpulan (rakan kongsi)
  5. Membimbing dan Memberi servis
  6. Mendiagnos dan Merawat
Saya akan huraikan satu persatu apa yg dinamakan gerak kerja 6M ini..

1- Mengamalkan produk

• wajib bagi setiap pengedar
• mengapa perlu amalkan produk

  1. untuk mendatangkan keyakinan terhadap kelebihan produk
  2. mengenal produk luar dan dalam agar dapat meyakinkan pelanggan anda
  3. untuk memenuhi syarat mantain peribadi bagi bonus bulanan
Apakah produk yang sesuai diamalkan itu??
  1. produk herba untuk amalan diri
  2. produk kegunaan harian
Contoh set amalan diri
  1. set lengkap
  2. set sederhana
  3. set ekonomi
  4. set wanita anggun
  5. set lelaki hebat
  6. set cergas minda
  7. set warga emas
  8. set kurus badan
  9. set rawatan penyakit
Set kegunaan harian
  1. syampoo
  2. sabun pembersih dan mandian
  3. kosmetik
  4. minuman kesihatan (kordial)
  5. ubat gigi herba
  6. minyak dan krim rambut
  7. pencuci pinggan mangkuk dan pakaian
2-Menghadiri kelas, meeting mingguan dan program syarikat

>mengapa perlu hadir??
  1. tanda kebersamaan-tempat pertemuan dan penyatuan pengedar baru dan lama
  2. perkongsian ilmu dan kemahiran
  3. meningkatkan motivasi diri
  4. mengembangkan jaringan
  5. tanda kesinambungan perniagaan
  6. penyaluran maklumat terkini
3-Menjual

  • jual beli asas dalam semua perniagaan
  • penjualan adalah proses menggerakkan produk dari syarikat kepada pengguna dengan matlamat keuntungan
  • menjual dalam MLM tidak sama dengan menjual secara SLM
  • dalam MLM, mulut anda adalah kedai
  • betulkan konsep "No money no talk" kepada "No talk No Money"
  • perlu dalami teknik penjualan yang berkesan
  • dalam jual beli biasanya minat datang kemudian
4-Menaja
  • menaja ialah proses menawarkan peluang perniagaan kepada seseorang dengan tujuan mendapatkan rakan kongsi
  • penajaan yang berjaya adalah penajaan yang dilakukan dengan penuh profesionalserta dapat menarik minat seseorang untuk bersama dengan kita
  • oleh yang demikian penajaan memerlukan persediaan yang sewajarnya baik dari segi mental mahupun fizikal
  • hanya melalui jaringan penajaan anda akan berkembang dan pertambahan bonus akan berlaku seiring dengan bertambahnya jaringan dalam kumpulan
5-Membimbing dan memberi servis
  • membimbing adalah tugasan pemimpin/upline kepada jaringan atau tajaannya
  • walaupun kerja membimbing itu sukar tetapi ia perlu dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab dan kesabaran yang tinggi
  • hasil dari kesabaran dalam membimbing adalah tidak ternilai banyak dalam jangka masa panjang dan mampu melahirkan jaringan yang padu dan kukuh
  • khidmat servis hendaklah diberikan secara ikhlas dan mampu memuaskan kehendak pelanggan
  • ada ungkapan yang menyebut "untuk mendapatkan seorang pelanggan mungkin memerlukan masa yang panjang tetapi kehilangan seorang pelanggan cukup dalam masa beberapa saat sahaja
6-Mendiagnos dan merawat
  • konsep perubata JAWI HPA banyak berkait dengan kaunseling dan rawatan
  • dengan mempelajari teknik diagnos penyakit dan rawatan akan dapat membuka peluang yang lebih baik serta menambahkan keyakinan pengguna
  • penjualan akan berlaku dengan lebih mudah apabila seseorang mempunyai kemahiran tertentu seperti teknik diagnos penyakit melalui tapak tangan dan iridologi (teknik ini diajar dalam HPA bila pengedar pergi ke kursus Perkongsian Bijak Cemerlang)
  • kaedah diagnos dan rawatan boleh dilakukan secara simple tetapi berkesan..semua orang mampu menguasainya..InsyaAllah..
  • kelebihan dan kemahiran inilah yang menjadi keunikan kepada perniagaan MLMs 

No comments:

Post a Comment